JEDNA Z NEJVÝZNAMNĚJŠÍCH KULTURNÍCH INSTITUCÍ V ČESKÉ REPUBLICE HOVOŘÍ O DŮLEŽITOSTI KVALITNÍHO MONITORINGU.
Přestože Státní opera v Praze byla založena již před více než sto lety, její nahrávací studio vzniklo až počátkem 70. let 20. století. Studio, které bylo zřízeno při rekonstrukci budovy Státní opery, bylo opatřeno nejmodernější technikou a sloužilo především jedné z největších československých nahrávacích společností Panton. V roce 2017 byla Státní opera opět uzavřena kvůli rekonstrukci, což byla pro studio možnost opět inovovat. Právě při této modernizaci doplnil tým do nahrávacího studia středoplošné monitory ADAM Audio S3H, které zlepšily kvalitu reprodukce.
Studio s řídicí místností, rozsáhlým zkušebním prostorem a izolovanými kabinami je připojeno přes rozhraní Dante a MADI k hlavnímu pódiu v historické budově a umožňuje tak kompletní vícestopé orchestrální nahrávání. Studio, které využívá Národní divadlo a Státní opera, je zodpovědné za stovky nahrávek klasické hudby a má zásadní význam pro kulturní odkaz země. Proto je správné vybavení studia o to více potřebné.
Pokud jde o výběr nových monitorů, projektový konzultant Jan Křišťál zdůrazňuje, že je důležité naučit se využívat poslech v pracovním procesu, což podle něj může zabrat až několik měsíců. "Doporučuji používat referenční stopy, které povedou ke snadné lokalizaci i během dlouhých mixážních sessions."
Pro své monitorovací řešení si Státní opera zvolila ADAM Audio S3H pro svou monitorovací sekci ve středovém pásmu díky jeho "nekompromisní" přechodové odezvě. "Zvukový charakter těchto reproduktorů je téměř klinicky nedotčený, což je ideální pro lokalizaci jednotlivých nástrojů ve stereofonním poli," vysvětluje Křišťál. "Skvěle se doplňují s hlavními monitory ATC, které si skvěle poradí s jakýmkoli úlohou, což není vždy požadovaným výsledkem u všech projektů. Proces výběru zabral nějaký čas... netřeba dodávat, že bych mohl pracovat s dvojicí S3H určených výhradně pro mixáž."
Nedávno Křišťál a tým Státní opery nahráli nové skladby pro operu Brundibár Hanse Krásy v rámci projektu Musica Non Grata, série inscenací a představení oslavujících díla těch, kteří byli utlačováni nebo politicky umlčováni.